Deși termenul „branding” sună fantezist, originile sale se întorc în trecutul îndepărtat. În 2700 î.Hr. , vechii egipteni au început să marcheze vitele cu un fier fierbinte, astfel încât turmele de diferiți proprietari să nu se amestece.
Ideea de branding s-a schimbat drastic din cele mai vechi timpuri, dar conceptul de recunoaștere și diferențiere a rămas același.
Când ne gândim la titanii lumii de astăzi, precum Nike, Coca Cola sau Apple, este evident că aceștia își dau seama de importanța branding-ului. Primul lucru care îmi vine în minte sunt logo-urile și schemele de culori recunoscute.
Cu toate acestea, indiferent dacă țintiți pentru branding global sau aveți așteptări mai scăzute, trebuie să vă amintiți că brandingul este mai mult decât aspectul vizual. Este personalitatea și identitatea întregului brand.
Acest articol explică importanța branding-ului și toate beneficiile pe care le oferă. Să începem cu elementele de bază.
Ce este branding-ul?
Dicționarul Cambridge definește branding-ul ca „acțiunea de a face un produs, o organizație, o persoană sau un loc ușor de recunoscut ca fiind diferit de alții, conectându-l cu un anumit nume, design, simbol, set de calități etc.”.
Această definiție sugerează că brandingul implică doar elemente vizuale: o marcă sau un logo, o paletă de culori, tipografie, imagini și grafică, uitând aspectul său abstract.
Dar mai avem o definiție care recunoaște că conceptul de branding se află în spatele elementelor vizuale. AllmaDesign , profesori de marketing internațional, definesc branding-ul ca „dotarea produselor și serviciilor cu puterea unui brand”.
Branding-ul înseamnă dezvoltarea personalității companiilor; modelează percepția clienților asupra unui brand, îl distinge de concurență și creează întreaga experiență a clienților (CX).
Sub conceptul de branding, putem distinge mai multe tipuri diferite:
- Brandingul corporativ este procesul de construire a unei imagini și a unei reputații recunoscute pentru întreaga corporație.
- Brandingul personal se concentrează pe individ, indiferent dacă este un influencer, politician sau altul.
- Branding-ul de produs este tipul de branding care convinge cumpărătorii să aleagă un produs în detrimentul altuia pe baza exclusivă a mărcii. Un anumit produs devine sinonim pentru întregul grup.
- Brandingul serviciului se referă la valoarea pe care serviciul dumneavoastră o oferă clienților.
- Brandingul ingredientelor evidențiază un ingredient specific care devine un sinonim pentru întregul produs.
- Brandingul geografic subliniază caracterul distinctiv al unei anumite regiuni ca punct de publicitate și motivul pentru care ar trebui să mergi acolo.
- Brandingul online îmbunătățește poziționarea companiei dvs. pe web.
- Brandingul offline se referă la poziționarea offline a unei companii.
Acum, să vedem care este importanța branding-ului în afaceri.
Importanța branding-ului în afaceri
Rețelele sociale și internetul, în general, au schimbat modul în care funcționează afacerile; astăzi, clienții au mai multe opțiuni ca niciodată. Un număr semnificativ de mărci noi care apar zilnic este excelent pentru clienți, dar este o adevărată luptă pentru afacerile care trebuie să iasă în evidență de concurența în creștere.
Acolo intră în scenă brandingul.
Iată câteva statistici interesante care demonstrează importanța branding-ului:
- 81% dintre consumatori spun că trebuie să dezvolte un sentiment de încredere față de brand înainte de a face prima lor achiziție.
- 77% dintre clienți preferă să cumpere de la mărcile pe care le urmăresc pe rețelele sociale.
- 65% susțin că CEO-ul unei companii influențează deciziile lor de cumpărare.
Branding mărește expunerea și recunoașterea unui brand, atrage noi clienți care acordă prioritate brandului dvs. față de concurenții dvs., sporește credibilitatea, motivează angajații și le sporește satisfacția în muncă.
Acestea sunt cele mai importante opt motive pentru semnificația branding-ului de afaceri :
1. Crește valoarea companiei dvs
Rezultatul procesului de branding este crearea unui brand puternic, recunoscut, cu o bună reputație, care crește valoarea companiei și o face influențată în industria dvs. Datorită poziției tale stabilite pe piață, branding-ul motivează cumpărătorii să cheltuiască bani pe produsul tău, precum și investitorii să-ți finanțeze proiectele viitoare.
2. Crește recunoașterea mărcii
Unul dintre principalele motive pentru branding este creșterea gradului de recunoaștere a mărcii, deoarece oamenii tind să observe și să cumpere mărci mai cunoscute. Să luăm, de exemplu, Apple, al cărui iPhone are aproape 50% din posesorii de smartphone-uri din SUA.
Pentru a obține recunoașterea, brandingul trebuie să fie consecvent. O companie va fi considerabil mai memorabilă dacă componentele sale vizuale, cum ar fi logo-ul și culorile, sunt atrăgătoare și distinctive.
Chiar dacă un consumator observă doar pentru scurt timp marca și nu este pregătit să facă o achiziție, o va memora dacă creează o primă impresie pozitivă. Data viitoare, când vor fi pregătiți să facă o mișcare, își vor aminti marca dvs.
3. Atrage noi clienți
Branding solid merge departe și atrage multe părți interesate, evocând ipoteza de fiabilitate și credibilitate. Noii consumatori vor aborda un brand cu o reputație pozitivă cu minimă suspiciune și vor încerca produsele și serviciile dumneavoastră.
Odată ce marca este bine stabilită și cunoscută, satisfacția clienților va fi cea mai bună recomandare. Impresiile pozitive vor atrage, prin intermediul marketingului din gură în gură, noi clienți, care, conduși de asociații pozitive, vor alege marca dvs. în locul concurenților.
4. Construiește o relație de încredere
Unul dintre cele mai valoroase active pe care le poate avea o companie este încrederea publicului țintă. Cu toate acestea, câștigarea încrederii este un proces de lungă durată pe care brandingul profesional îl poate facilita.
Încrederea este fundamentul CX, iar mărcile care câștigă încrederea clienților generează mai multe recomandări, clienți potențiali noi și venituri. 7 din 10 clienți vor cheltui mai mulți bani cumpărând de la mărci în care au încredere și nu vor mai cumpăra de la cei în care nu au.
O companie care nu are componente esențiale de branding va găsi mai dificil să câștige clienții. Pe de altă parte, un branding solid și cu aspect profesional va demonstra că clienții de afaceri consacrați și credibili se pot baza.
Credibilitatea sporește loialitatea — clienții tăi se vor întoarce la marca ta.
5. Facilitează lansarea de noi produse
Lansarea unui nou brand pe piață este o provocare, dar odată ce clienții sunt familiarizați cu acesta, va fi mult mai simplu să introduci produse noi.
Ai câștigat deja încrederea publicului țintă și ei știu că se pot baza pe produsul tău, deoarece brandul tău este sinonim pentru calitate. Asigurați-vă că produsele noi pe care le lansați sunt la fel sau mai calificate decât cele existente, astfel încât reputația dvs. să rămână intactă.
6. Creșteți-vă eforturile de publicitate
Brandingul și publicitatea sunt strâns legate — publicitatea crește recunoașterea mărcii, gradul de conștientizare și reputația publică, în timp ce brandingul facilitează publicitatea, determină forma și stilul acesteia și face reclamele dvs. mai eficiente.
Publicitatea atrage noi clienți, vă promovează marca și vă stimulează creșterea afacerii. Lucrul la branding-ul afacerii tale poate ajuta publicitatea să-și atingă potențialul maxim, deoarece va reprezenta pe deplin personalitatea și valorile mărcii tale.
7. Oferă un avantaj competitiv
Indiferent de nișa afacerii dvs., doriți să evitați să fiți cuprins de o competiție în care toată lumea arată la fel și face același lucru.
Pentru a fi remarcat, afacerea ta trebuie să iasă în evidență și să fie unică. O strategie de branding adecvată vă poate evidenția afacerea, făcând-o distinctă și captivantă.
Dacă doriți să stabiliți un brand puternic, care să se distingă de concurență, consultați cele mai bune agenții branding care vă vor cerceta piața, vă vor ajuta să proiectați un logo identificabil instantaneu și să alegeți o schemă de culori care diferă de rivalii dvs.
Alegerea culorii determină recunoașterea mărcii dvs. și influențează modul în care o văd consumatorii. Folosirea unei scheme de culori pentru semnătură poate crește identificarea mărcii cu 80% .
8. Îmbunătățește satisfacția angajaților
Branding-ul este la fel de important pentru clienții tăi ca și pentru angajații tăi.
Angajații mulțumiți își desfășoară munca mai bine și mai eficient, deoarece se vor simți implicați în mai mult decât în muncă. Lucrul pentru un brand renumit, recunoscut și apreciat de public, va crește mândria, împlinirea și satisfacția angajaților.
Este important să rețineți că angajații sunt ambasadori 24/7 ai mărcii dvs. – dacă sunt mulțumiți de experiența generală cu brandul, își vor transfera satisfacția clienților și invers.
Cum să desfășurați cu succes un branding de afaceri
Cunoscând importanța branding-ului, s-ar putea să vă întrebați cum să o implementați. Deoarece există numeroase varietăți de tipuri de branding, nu există o tehnică universală. Cu toate acestea, următorii pași sunt în general acceptați:
Definiți publicul țintă
Înainte de a începe procesul de branding, trebuie să identificați publicul țintă al mărcii dvs. – consumatorii ideali în funcție de care vă veți adapta strategia de branding.
Clienții tăi ideali pot fi cumpărători de buget sau de lux dacă lucrezi pe modelul B2C, afaceri mici sau întreprinderi mari (B2B) sau îi poți diferenția în funcție de demografie (vârstă, sex, educație, geolocalizare etc.).
Definiți percepția ideală a mărcii
Odată ce vă definiți publicul țintă, luați în considerare cel mai bun mod de a vă prezenta marca.
De exemplu, dacă publicul țintă este cumpărători de lux, branding-ul tău ar trebui să fie perceput ca exclusivist, scump, luxuriant sau „doar pentru cei aleși”.
Începeți să construiți imaginea mărcii
Cu toate informațiile necesare despre publicul țintă și despre modul în care doriți ca acesta să vă perceapă marca, puteți organiza procesul de lucru în jurul identității mărcii dorite. Branding-ul dvs. ar trebui să reflecte fidel afacerea dvs. și promisiunile acesteia.
Importanța brandingului: gânduri finale
În medie, consumatorii își creează o opinie despre afacerea dvs. în aproximativ 50 de milisecunde , iar personalitatea mărcii dvs. profită la maximum de prima impresie. Având în vedere că 46% dintre clienți ar cheltui mai mulți bani pe mărci în care au încredere, puteți concluziona cât de vital este branding-ul pentru succesul în afaceri.
Faceți o alegere înțeleaptă în ceea ce privește branding-ul companiei dvs.; bazați-l pe un concept viabil la care vă puteți angaja pe termen lung și pe care să îl livrați în mod continuu clienților dvs.