NATO va înlocui flota sa învechită de avioane de supraveghere AWACS, aflate în serviciu încă din vremea Războiului Rece, din anii 1980, cu o versiune militarizată a avionului comercial Boeing 737, a anunţat alianţa, într-un acord care se ridică probabil la miliarde de euro.
Acționând ca un turn radar zburător, avioanele AWACS (Airborne Warning and Control System) cu structurile de protecție distincte, late de nouă metri pe spate, au fost ochii NATO pe cer, din 1982.
Cu radarul lor rotativ, actualele avioane Boeing 707 modificate pot detecta aeronave la o distanță de peste 400 de kilometri (250 de mile).
Sunt capabile să monitorizeze o zonă de aproximativ 300.000 km pătrați (115.000 mile pătrate), un teritoriu de dimensiunea Poloniei, potrivit NATO, și pot detecta, de asemenea, ținte terestre, cum ar fi navele.
Primele avioane, gata în 2031
Pentru a înlocui vechile avioane AWACS, NATO își propune să achiziționeze șase avioane Boeing E-7A Wedgetail, contractul urmând să fie semnat în 2024 și primul avion să fie gata de operare până în 2031.
„Aeronavele de supraveghere și control sunt cruciale pentru apărarea colectivă a NATO și salut angajamentul aliaților de a investi în capabilități de înaltă calitate”, a spus secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg.
„Această investiție în tehnologie de ultimă generație arată puterea cooperării transatlantice în domeniul apărării, pe măsură ce continuăm să ne adaptăm la o lume mai instabilă”, a adăugat el, potrivit Reuters.
Alianța nu a precizat de ce a ales să-și înlocuiască flota de 14 avioane AWACS cu numai șase avioane Wedgetail, dar a spus că noua aeronavă va avea capacități mai bune și va fi mai scumpă decât predecesoarele sale.
Statele Unite, Marea Britanie și Turcia fie zboară cu aeronave Wedgetail, fie intenționează să le opereze.
Cu sediul la baza aeriană Geilenkirchen din Germania, flota AWACS a fost utilizată pe scară largă pentru misiunile de supraveghere ale NATO de-a lungul flancului estic al alianței, în urma atacului Rusiei asupra Ucrainei.
În trecut, aeronava a operat în misiuni NATO în Balcani, Afganistan și Irak, dar și la evenimente precum Cupa Mondială din 2006 din Germania și la summit-uri.
Într-un conflict, avioanele AWACS nu numai că pot oferi o imagine radar pentru avioanele de luptă aliate, navele și centrele de control, dar pot să și direcționeze avioanele de luptă ale NATO către țintele lor.
Aeronava, unul dintre puținele active pe care NATO le deține efectiv, este dotată cu echipaje multinaționale din 19 dintre cele 31 de națiuni aliate.