[ad_1]
Declarații ale mai multor oficiali joi, la finalul ședinței de Guvern de joi, cu privire la un complex „ecosistem” de combatere, prevenție și tratare a cancerului în România.Cum aratănoile măsuri și inițiative:
Alexandru Rafila, ministrul Sănătății: „E o bună oportunitate să facem cunoscută activitatea oamenilor care lucrează în Ministerul Sănătății, în Casa Națională de Asigurări de Sănătate şi în comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătății care au lucrat pentru elaborarea și pentru implementarea normelor la Planul Național de Combatere și Control al Cancerului. O chestiune pe care am discutat-o în repetate rânduri și o să vedeți din prezentare că este o evoluție, ne dorim cât mai rapidă, dacă se poate, în ceea ce privește accesul pacienților atât la măsuri de prevenție, la detecția precoce, la diagnostic și la tratament și, nu în ultimul rând, la paliație, pentru că România are în continuare un deficit serios în ceea ce privește acordarea îngrijirilor paliative pentru pacienții aflați în boli terminale, dintre care foarte mulți sunt pacienți oncologici. Câteva dintre elementele pe care vi le voi prezenta astăzi deja le cunoașteți, ele au făcut subiectul și altor prezentări pe care le-am făcut de-a lungul timpului. E vorba despre pachete de servicii sau de investiții în domeniul oncologiei, care nu fac altceva decât să ușureze accesul pacienților la acest tip de servicii. Și mă refer, în primul rând, la un program monitor care are două faze și permite evaluările imagistice de înaltă performanță, fără un timp foarte lung de așteptare; sunt gratuite. De asemenea, se decontează integral serviciile medicale efectuate în centrele publice și private, cele de internare de zi. Nu în ultimul rând, aș spune, mai ales în calitatea mea de om de sănătate publică, faptul că am reușit să extindem substanțial programul de vaccinare împotriva infecției cu virusul papiloma. Cred că este un lucru foarte bun, iar includerea acestui vaccin într-un sistem de decontare va permite, pe de o parte, un acces mai bun pentru tinerele până la 18 ani, dar și pentru femeile care pot avea, chiar dacă parțial compensată, o bună parte din costurile acestui vaccin, care este un vaccin scump și cred că este important ca vaccinarea să se extindă și să putem să avem o bună protecție împotriva unei infecții care produce cancerul de col uterin aproape în totalitate.
De asemenea, un lucru pe care ni-l dorim, tot așa, să-l aducem în atenția dvs. este cel al medicației inovative, care a fost introdusă într-un ritm accelerat în ultimul an. Practic, anul trecut am avut de două ori mai multe medicamente inovative introduse în listă decât în anul precedent. Mai mult, o să vedeți, mai ales după aprobarea actelor normative de azi, dezvoltăm ceva neobișnuit pentru România. Este vorba de un fond pentru inovație, care va permite accesul la medicație de ultimă generație pentru mai multe categorii de pacienți, iar pacienții oncologici poate vor fi principalii beneficiari din punct de vedere numeric. Un alt lucru pe care ni-l dorim și o să revin și asupra lui cu anumite precizări: dotarea centrelor de radioterapie, un program pe care l-am încheiat în șapte orașe importante din țară și pe care ne dorim să îl extindem inclusiv prin realizarea de centre care să poată să facă și stereotaxia, o metodă de radioterapie foarte modernă. Asta este o situație. La data de 30 iunie, știți bine că Planul Național de Combatere a Cancerului avea ca termen de realizare a normelor data de 30 iunie. S-au făcut multe lucruri, am mai făcut această prezentare exact în data de 30 iunie, respectiv servicii medicale pentru pacienții oncologici, care se pot acorda mult mai simplu, fără bilet de trimitere, extinderea serviciilor din ambulatoriu, prin introducerea a opt servicii noi pentru pacienții oncologici. Am elaborat noul program de testare genetică despre care s-a discutat așa de mult, care permite accesul la terapia personalizată și, cum vă spuneam, 16 medicamente noi sau care au indicații noi în tratamentul diferitelor forme de cancer. Evoluția există și în domeniul oncologie, iar dezvoltarea pachetelor de spitalizare de zi este esențială. Lucrul acesta, alături de accesul nebirocratic la investigația de tip PET/CT a fost, de asemenea, realizat. Tot la 30 iunie am adus în atenție, sub programul de diagnostic și monitorizare a afecțiunilor hematologice maligne, atât pentru copii, cât și pentru adulți, programul de testare genetică, care fusese introdus în noul contract-cadru, dar care nu putea să beneficieze de finanțare și o să vedem că datorită măsurilor adoptate de guvern, astăzi devine finanțabil. El este și mai extins. Testarea genetică a trecut de la patru forme de cancer – sân, bronho-pulmonar, ovarian și colorectal, la trei noi grupe de afecțiuni: rabdomiosarcomul, reticuloblastomul și tumori ale sistemului nervos central, tipuri de patologii pentru care există terapie personalizată. Și, nu în ultimul rând, aș spune, cu toate că, sigur, ne-am dori ca proporția pacienților care au nevoie de îngrijiri paliative să fie mică, din păcate, în România, îngrijirile paliative constituie în continuare o problemă din punctul de vedere al accesibilității. Oricum durata îngrijirilor paliative, inclusiv a îngrijirii la domiciliu și transportul pacienților pentru activitatea de tratare a cancerului sau pentru monitorizarea bolii oncologice sunt asigurate gratuit. Astea au fost lucrurile care au intrat în vigoare odată cu data de 30 iunie. Acestea sunt cele opt noi servicii la care făceam puțin mai devreme referire, servicii de diagnostic imagistic. Nu vreau să intru în detalii, ele sunt tehnice. Important este să înțelegem că mamografia în diverse variante din punct de vedere tehnic, RMN-ul, tomografia dentară specializată care poate să detecteze tumorile din sfera craniului și, de asemenea, limfoscintigrafia planară sunt disponibile gratuit pentru pacienții oncologici. Ce s-a întâmplat astăzi? Pentru că toată lumea aștepta această ședință de guvern, astăzi s-au adoptat două acte normative. În primul rând, o ordonanță de urgență care a deblocat banii, ca să ne înțelegem, și permite finanțarea unor activități care deja erau prevăzute în contractul-cadru și, în paralel, Guvernul României a aprobat o hotărâre de guvern privind programele de sănătate, inclusiv Programul de oncologie. Care sunt cele câteva elemente care sunt aduse la zi și devin operaționale multe dintre normele Planului național de control al cancerului? E vorba de un pachet de testări gratuite extinse pentru diagnosticul și monitorizarea cancerului, operaționalizarea banilor despre care vă spuneam că este deja la Casa Națională de Asigurări Sănătate pentru testarea genetică și ați văzut care sunt tipurile de pacienți oncologici care beneficiază de acest tip de testare și, implicit, de tratamentul personalizat. Decontarea serviciilor de radioterapie avansată – stereotaxia este o astfel de metodă, care protejează, dacă vreți, pacientul oncologic și oferă un beneficiu terapeutic superior, și, nu în ultimul rând, despre ce discutam puțin mai devreme, s-a creat un fond pentru inovație, care trebuie să aibă niște principii de funcționare și mai ales de includere a diverselor tipuri de medicamente de care pot beneficia pacienții mai repede față de metoda clasică de introducere a medicamentelor în listă. Deci și românii vor avea acces la medicamente inovative mult mai repede, iar pacienții oncologici vor fi principalii beneficiari. De asemenea, astăzi am dezbătut în ședință de guvern, în primă lectură, două hotărâri de guvern care completează acest pachet de norme, ele probabil vor intra în dezbatere și în aprobare săptămâna viitoare. Ele se referă la reorganizarea și ierarhizarea rețelei de oncologie pe baze regionale, adică se referă la centrele de competență și care oferă acces integrat pacienților cu boli oncologice. Însă colegii mei, domnul profesor Achimaş și domnul profesor Schenker vă vor explica puțin mai multe despre aceste lucruri. Dezvoltarea standardelor de calitate pentru serviciile acordate pacienților oncologici. Un lucru foarte important, dezvoltarea de centre integrate de oncologie pediatrică și, în sfârșit, traseul pacientului specific fiecărui tip de cancer. Vreau să vă spun de la început că nu este doar vorba despre o decizie administrativă, ci de un parcurs, pentru că noi, în perioada care a trecut, am făcut o evaluare a resurselor umane, a echipamentelor care există la fiecare unitate medicală, încât să știm dacă realizăm această rețea de centre oncologice, ce tip de servicii poate oferi fiecare, unde putem să ajutăm, cum putem să completăm resursele umane în fiecare dintre aceste centre. Şi mai există câteva elemente deosebit de importante. E vorba de programele de screening pentru principalele patologii oncologice care beneficiază de o astfel de politică de sănătate. E vorba despre col uterin și cancerul mamar, le cunoaște toată lumea, în plus, cancerul rectal, cel bronhopulmonar și de prostată, dezvoltarea Registrului național de cancer. În momentul de față nu avem un astfel de registru, ca să putem să ne adaptăm politicile de sănătate. Există, practic un singur registru funcțional la Cluj, un registru regional.
Planul de dezvoltare a serviciilor paliative, vă spuneam că ne preocupă în cel mai înalt grad, oferirea acestor servicii care, în momentul de față, nu răspund nevoilor reale în România. Încurajăm. Și măsura pe care am luat-o deja la Ministerul Sănătății, împreună cu Casa Națională Asigurări de Sănătate, a fost să scoatem paturile care realizează servicii paliative din numărul total de paturi aprobate pentru România, încât să încurajăm înființarea de astfel de centre. Si, nu în ultimul rând, de asemenea, o măsură mult așteptată, acordarea de servicii psihologice pentru pacienții oncologici. Toate documentele tehnice care stau la baza acestor propuneri care au fost incluse în aceste proiecte de hotărâre de guvern, care au fost în prima lectură, sunt realizate, în mare parte, din punct de vedere tehnic, de către experții din Comisia de oncologie sau de către alte grupuri de lucru, dacă ne referim la îngrijirile paliative. Și ultimul slide din prezentarea mea se referă la accesul la fonduri internaționale care să poată să completeze efortul pe care îl face România- și pentru diagnostic, și pentru tratament, și pentru prevenție, și pentru îngrijirile paliative. E vorba de Programul sănătate sau Programul Operațional pentru Sănătate, este cunoscut. El este în valoare pentru România de circa 4,5 miliarde de euro, iar prevederea din Planul național de control al cancerului, ca minim 20% din toate programele să revină domeniului oncologiei, va fi cu siguranță respectată și depășită.
De asemenea, există fonduri europene de circa 3,5 miliarde de euro finanțate de Uniunea Europeană, care se referă la diverse domenii. În următorii 7 ani va fi această finanțare care este legată de diagnosticul, tratamentul, prevenirea cancerului și, nu în ultimul rând, de cercetarea în domeniul oncologic. De asemenea, prin Planul Național de Redresare și Reziliență am realizat și realizăm investiții în infrastructură -achiziția de caravane mobile pentru screening-ul de cancer de col sau screening-ul de cancer mamar. Ele oferă o foarte bună accesibilitate întregii populații, pentru că nu discutăm de pacienți, screening-ul îl faci atunci când nu știi dacă o persoană este bolnavă. Și, nu în ultimul rând, din nou aș menționa și proiectele Băncii Mondiale pe care le-am făcut în domeniul radioterapiei și pe care le vom continua, încât stereotaxia să devină accesibilă sau alte metode de iradiere care sunt terapeutice să devină accesibile și în zona publică, nu numai în zona privată, cum este în momentul de față. Vă mulțumesc pentru atenție și o să-i rog pe colegii mei să vă prezinte detalii tehnice legate de câteva dintre temele pe care le-am enumerat. Mulțumesc frumos!”
Prof Patriciu Achimaș Cadariu a declarat, la rândul său: „Într-un context complicat, cu o amenințare a unui număr tot mai mare de paciente și pacienți oncologici și cu un orizont de așteptare extrem de mare dat de existența unei legi specifice, ne-am întâlnit cu domnul premier Marcel Ciolacu și ne-am gândit cum să procedăm pentru a soluționa această problemă. Vreau de la bun început să mă adresez tuturor pacientelor și pacienților de cancer, societății civile, organizațiilor non-guvernamentale care au luptat și luptă pentru binele pacienților. Să spunem că pacienții de cancer sunt copiii noștri orfani acum și trebuie să gândim în așa fel încât să nu creăm o categorie specială, dar să ne gândim la rezolvarea problemelor lor și, în același timp, să îi chemăm să ne dea de fiecare dată feedback-ul. Care a fost soluția găsită împreună cu. domnul prim-ministru, cu domnul ministru și cu toți colegii. A fost foarte simplu – a fost aceea de a ne putea uita în ochii pacientelor și pacienților noștri, așa cum o facem în spital în fiecare zi și apoi când ei revin la control. Modelul este cel european, așa cum am mai spus-o. Aplicarea lui trebuie să fie aceeași, nu există o altă soluție. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă etapizarea pe 5 ani. Înseamnă o prioritizare de activități și, evident, înseamnă reevaluare periodică în funcție de progres, înseamnă a vedea feedback-ul și a acționa prin corecții, acolo unde este nevoie. Suntem în contextul în care finanțarea europeană ne ajută. Și atunci când bugetul este unul care nu satisface întru totul nevoile, să ne uităm cu mare atenție la această finanțare și aici este și un proiect finanțat prin PNRR, Centrul național de competență în cancer, unde am creat deja o rețea națională, și ale cărui rezultate vor deservi în mod direct pacientele și pacienții din România. Cu alte cuvinte, vom susține și va fi un mecanism care va ajuta la implementarea Planului național de control și combatere a cancerelor. Și, cum spuneam, trebuie să facem o prioritizare. Este evident, și nimeni în Europa sau în lumea asta nu a făcut un prim plan de cancer peste noapte. E un program, așa cum am spus-o de la bun început, pe 5 ani de zile, dar există o prioritizare. Și decizia luată în unanimitate a fost să ne gândim la cei mai micuți dintre pacienții noștri. Să nu spunem dacă avem de toate ci dacă le avem pe toate într-un singur loc. Pentru ca micuții să nu mai fie plimbați dintr-o parte în alta și pentru că aparținătorii lor să-și poată conserva toată energia pentru a-și susține copilașii. Si, de aceea, pe primul loc a fost dezvoltarea centrelor comprehensive de oncologie pediatrică. Ne-am uitat apoi la cei care, din păcate, pierd bătălia cu boala aceasta. Dacă dovezile medicale ne spun că până la 70% dintre pacienții oncologici au nevoie la un moment dat de îngrijiri paliative în evoluția bolii lor, realizăm că în țara noastră, raportat la stadiile avansate de boală, s-ar putea ca această nevoie să fie mult mai mare. S-au găsit, se identifică și liniile de finanțare și un lucru foarte important este că pornim această acțiune la nivel național şi cred că trebuie să facem un apel și la administrațiile locale care au spitale în subordine, să vedem acele secții care nu au activitate în mod particular şi cum pot fi ele convertite pentru a-i susține pe pacienții în nevoi. Nu în ultimul rând, dorim să oferim servicii de calitate și asta înseamnă ca pacienții să știe exact ce primesc acolo unde se duc, fiindcă altfel vom spune da, facem plan de cancer, rezolvăm management-ul pacientului oncologic oriunde. Nu este așa.
Trebuie să vedem exact cum putem să-i oferim fiecărui pacient ce se poate mai potrivit. Deci, atunci când ajunge într-un centru să știe exact ce primește, nu să fie doar o poveste frumoasă. Vă mulțumesc foarte mult și cred că pornim la un drum lung, cu multe opintișuri va fi, dar sunt convins că vom ajunge la finalul lui cu bine. Vă mulțumesc foarte mult”.
Michael Schenker- președintele Comisiei de oncologie din cadrul Ministerului Sănătății.
: „După datele prezentate de către domnul ministru și de către domnul deputat, o să vă prezint și eu câteva dintre măsurile care vor fi implementate ca norme în cadrul Programului național de combatere și control al cancerului. O să intru foarte pe scurt în câteva mici detalii, să înțelegeți despre ce este vorba. După cum vedeți, vor fi elaborate standarde de certificare a calității investigațiilor care sunt efectuate pe parcursul diagnosticului oncologic. Ce înseamnă asta? Vor fi elaborate un set de proceduri care vor asigura calitatea acestor investigații. Cu ajutorul colegilor din alte specialități, vom realiza un manual al calității acestor servicii în așa fel încât practic fiecare unitate sanitară, fiecare laborator specializat va avea la îndemână acest set de recomandări care sunt de luat în seamă și de utilizat de către toate aceste unități sanitare. De asemenea, vor fi folosite formulare standard la nivel național, formulare standard pentru investigațiile care sunt folosite pentru diagnosticul cancerului. Adică, indiferent unde sunt efectuate aceste investigații, în ce oraș, în ce unitate sanitară din țară, datele care vor fi prezentate, care vor face parte din acele rapoarte, vor fi similare. În felul acesta, se va face un pas mare către obiectivul pe care îl avem de a omogeniza, de a aduce la același nivel cât mai repede serviciile medicale din toate regiunile țării, din toate unitățile sanitare pe cât posibil, bineînțeles, în funcție de criteriile de competență ale fiecărei unități sanitare.
Vor fi elaborate seturi de recomandări pentru investigațiile care trebuie efectuate pentru diagnosticul fiecărui tip și subtip de cancer. În felul acesta, se va putea elabora schematizat traseul pacientului pentru fiecare din aceste localizări, din aceste tipuri și subtipuri de cancere. De ce este important acest lucru? Pentru că în felul acesta vom putea foarte ușor să definim intervale de timp cuprinse de la evenimentele cele mai importante din viața pacientului cu cancer, de la primul simptom, de la primul consult medical, până la stabilirea diagnosticului de certitudine, confirmare a diagnosticului oncologic și, respectiv, până la inițierea terapiei specifice. Iar aceste intervale vor fi utilizate pentru evaluarea calității, pentru evaluarea performanței acelor servicii medicale efectuate în anumite unități sanitare. Deci, ne vom raporta la acele intervale de timp, număr de zile, pentru a stabili dacă ceea ce se întâmplă într-o anumită zonă, într-o anumită regiune este bine sau nu. În felul acesta, vom putea să identificăm anumite deficiențe, anumite lipsuri în anumite regiuni, în anumite unități sanitare, în așa fel încât acest lucru să fie punctul de plecare pentru viitoare investiții, pentru viitoare măsuri care vor fi luate de la acel moment înainte.
Nu în ultimul rând, așa cum vă spunea și domnul ministru mai devreme, vor fi introduse serviciile de psihologie clinică. Este o mare nevoie a pacienților noștri, este o necesitate veche a sistemului medical oncologic din țara noastră. Vor fi definite tipurile de servicii care vor fi efectuate în centrele oncologice și nu numai în centrele oncologice, pentru toate specialitățile care fac parte din acestea, nu numai oncologia medicală. Vor putea beneficia de intervenția psihologilor clinicieni și colegii din secțiile de radioterapie, din secțiile de hematologie, oncopediatrie, bineînțeles. Așa cum spuneau și domnul profesor Achimaș și domnul ministru, copiii sunt o prioritate și acest segment va fi un interes special. Acestea sunt câteva dintre măsurile care vor fi implementate foarte rapid în intervalul următor de timp, prin ordine de ministru. Urmează să ne desfășurăm această activitate cât vom putea de repede și să producem aceste rezultate”.
[ad_2]
Source link